Wszystko wskazuje na to, że stary most w Straszęcinie nad Wisłoką zostanie wkrótce zastąpiony nowoczesnym obiektem, który będzie elementem zachodniego łącznika z autostradą. Trwają końcowe prace nad dokumentacją związaną z budową łącznika zachodniego A4 –Straszęcin –Dębica – etap 1. Pozytywną decyzje otrzymał też wniosek starostwa na budowę łącznika wschodniego A5 Dębica-Wschód (Zawada-Pustynia). Łącznie udało się zdobyć prawie 40 mln zł dofinansowania te inwestycje.
-W dębickim starostwie opracowaliśmy projekt łącznika dotyczącego Węzła Autostrady A4 – Dębica Zachód. Składa się on z dwóch etapów. – Pierwszy, pod nazwą „Łącznik Węzeł Zachodni A4 – Straszęcin – Dębica”, przeszedł już wstępną weryfikację i z najwyższą liczbą punktów spośród wszystkich zgłoszonych zadań na Podkarpaciu, został wybrany przez Zarząd Województwa do dofinansowania w wysokości blisko 15 mln zł – informuje Mateusz Pasek, wicestarosta Powiatu Dębickiego. Na wykonanie drugiego etapu, czyli „Budowę Mostu przez rzekę Wisłokę w ciągu drogi powiatowej Dębica – Straszęcin – Grabiny z Dojazdami”, Zarząd Dróg Powiatowych otrzymał ze środków RPO podobną kwotę. Na tym etapie zaplanowana jest budowa mostu na Wisłoce w Straszęcinie, który zastąpiłby stary obiekt.
Realizacja obu tych zadań pozwoliłaby rozwiązać kwestię jeszcze sprawniejszej komunikacji z Dębicą obu gmin leżących na północnym brzegu Wisłoki oraz umożliwiłaby połączenie autostrady z krajową „czwórką”.
Komunikacja z autostradą to nie tylko problem Dębicy, ale również powiatów leżących na południe od Dębicy, zwłaszcza powiatu jasielskiego. Samorządowcy z tamtego terenu bardzo aktywnie zabiegają o jak najlepsze połączenie z autostradą, bo dla nich to szansa na szybszy rozwój, czego Dębica i okolice już doświadczają na własnym przykładzie.
Łącznik zachodni nie jest jedynym, o którego budowę zabiegają przedstawiciele powiatu. Projekt łącznika wschodniego został, podobnie jak łącznika zachodniego wysoko oceniony przez władze województwa Podkarpackiego.
W przypadku zadania „Budowa Łącznika od Węzła Autostrady A4 Dębica – Wschód do Drogi Krajowej nr 4 i Drogi Wojewódzkiej 985 (Zawada – Pustynia)”, wartość zewnętrznej dotacji wynosi ponad 9 mln zł. W ramach inwestycji ma nastąpić m.in. przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej Zawada – Pustynia na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką Nagnajów – Baranów Sandomierski – Mielec – Dębica do węzła autostrady A4 – Dębica Wschód i dalej w kierunku drogi krajowej nr 94 w Zawadzie. Powstanie tam również rondo na skrzyżowaniu tych dróg – relacjonuje wicestarosta Mateusz Pasek. Harmonogram realizacji projektu zakłada, że pierwsze roboty budowlane będą mogły ruszyć początkiem 2018 r.
Oba projekty budowy łączników wschodniego w Zawadzie – Pustyni oraz zachodniego w Żyrakowie – Straszęcinie zostały bardzo wysoko ocenione przez władze województwa.
Wniosek o dofinansowanie budowy mostu przez rzekę Wisłokę w ciągu drogi powiatowej Dębica-Straszęcin-Grabiny uzyskał pierwsze miejsce w Województwie Podkarpackim i otrzymał 90 pkt. Całkowity koszt inwestycji został oszacowany na 17,6 milionów złotych, z czego dofinansowanie wyniesie aż 15 milionów złotych – mówi gospodarz powiatu dębickiego Andrzej Reguła. Bardzo dobrze został również oceniony drugi wniosek na budowę łącznika od węzła autostrady A4 Dębica-Wschód do DK4 i DW 985 (Zawada-Pustynia). Wniosek złożony przez powiat dębicki został wybrany do dofinansowania i znalazł się w pierwszej piątce najlepiej ocenionych wniosków w woj. Podkarpackim (na 24 wnioski) – dodaje Andrzej Reguła.
Oba te projekty to gigantyczne przedsięwzięcie administracyjno – projektowe. Niestety polskie prawo w tym zakresie jest bardzo skomplikowane a czas poświęcony na przygotowanie dokumentacji jest często wielokrotnie dłuższy niż sama inwestycja w terenie.
Obecnie trwają prace końcowe w zakresie przygotowywania dokumentacji potrzebnej do podpisania umowy o dofinansowanie – wyjaśnia Andrzej Reguła. Kilka tygodni temu zwróciliśmy się do władz województwa z prośbą o przesunięcie terminu podpisania umowy na dofinansowanie budowy łącznika zachodniego. Wynikało to z konieczności uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych niezależnych zarówno od inwestora jak i projektanta. Na chwilę obecną prowadzony jest ostatni etap prac projektowych tj. postępowanie administracyjne mające na celu uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację tej inwestycji. Pod koniec lipca do Starostwa Powiatowego wpłynęło pismo z Departamentu Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych RPO, że Zarząd Województwa Podkarpackiego wyraził zgodę na dostarczenie niezbędnych dokumentów do 30 września 2017, co nie zaburzy harmonogramu realizacji zaplanowanych działań – dodaje Andrzej Reguła.