„Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” – to przysłowie może sprawdzić się w odniesieniu do troski o środowisko, dlatego tak ważna jest edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży. Chodzi nie tylko o wykształcenie dobrych nawyków, takich jak niemarnowanie wody czy jedzenia, lecz także poczucia odpowiedzialności za otoczenie.
To jeden z celów projektu edukacyjnego „Zakręceni w przestrzeni”, który pozwala uczniom zaprojektować przyjazną, ekologiczną przestrzeń. Uczniowie I LO w Dębicy przedstawili swój pomysł na zmianę szkolnej szatni i zdobyli 5 tys. zł na jego realizację.
https://www.facebook.com/ziemiadebicka/videos/1871054136281017/
Projekt edukacyjny „Zakręceni w przestrzeni” jest realizowany przez WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w ramach programu ECO-MIASTO.
Edukacja ekologiczna od dawna funkcjonuje w polskich szkołach. Dzieci i młodzież budują karmniki, uczą się oszczędzać wodę i próbują swoich sił w upcyklingu. Równie ważne jest to, aby rozumiały cel takich działań i dostrzegały, że mają realny wpływ na swoje otoczenie.
Szatnia z ekologicznych materiałów
Jednym z przykładów niekonwencjonalnych działań edukacyjnych z zakresu ekologii jest projekt „Zakręceni w przestrzeni”. W tegorocznej edycji konkursu uczestnicy przedstawili wiele ciekawych pomysłów. Wyróżnienie w kategorii klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych zdobyli uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy. Licealiści postanowili odnowić szkolną szatnię. Planują tam umieścić ekologiczne siedziska z palet, skrzynki z roślinami czy dekorację z kolorowych zakrętek. Na realizację swojego pomysłu otrzymali 5 tys. zł, wezmą też udział w warsztatach architektonicznych, które pozwolą im dopracować projekt.
Pozytywne zmiany
Uczestnicy projektu „Zakręceni w przestrzeni” mają okazję zmieniać najbliższe otoczenie na lepsze i bardziej ekologiczne. Przedstawiają oni swoją propozycję zmian w pobliskiej przestrzeni. Uczniowie szkół podstawowych biorą udział w konkursie plastycznym, a uczniowie klas 7-8 oraz szkól ponadpodstawowych – w konkursie projektowym. Najlepsze pomysły przedstawione w konkursie dla młodzieży są później realizowane.
Praktyczne umiejętności i nawyki
Budowanie właściwych nawyków i postaw, także tych ekologicznych, powinno się zaczynać już we wczesnym dzieciństwie – dzięki temu mają one szansę się utrwalić nawet na całe życie. Jeśli dziecko przyzwyczai się, że trzeba zakręcać wodę w czasie mycia zębów, jest prawdopodobne, że będzie kontynuować takie zachowanie, kiedy dorośnie. Ważne jest również nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności – np. właściwego segregowania odpadów albo możliwości ich ponownego wykorzystania.
Każdy ma wpływ na środowisko
W edukacji ekologicznej ważne jest też to, by uczeń dostrzegał swój wpływ na przyrodę. Dzieci i młodzież biorą na przykład udział w akcjach sprzątania pobliskiego lasu, parku czy brzegu rzeki, co pomaga zrozumieć konsekwencje wyrzucania śmieci w miejscach do tego nieprzeznaczonych i wziąć odpowiedzialność za najbliższe otoczenie. Innym przykładem realizowanych działań są edukacyjne spacery albo dokarmianie ptaków w okresie zimowym
– takie niekonwencjonalne lekcje pokazują uczniom wartość przyrody oraz uświadamiają, że należy się o nią troszczyć.
Program ECO-MIASTO
Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” stanowi część programu ECO-MIASTO, którego celem jest promowanie idei zrównoważonego rozwoju miast. Elementem tej koncepcji jest także tworzenie atrakcyjnych, przyjaznych mieszkańcom przestrzeni oraz wzmacnianie poczucia przynależności do miejsca zamieszkania. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także WSPÓLNIE – Fundacją LafargeHolcim.
źródło: Constans PR