Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Licealiści z Dębicy zdobyli 5 tysięcy złotych na zmiany w swoim otoczeniu w konkursie „Zakręceni w przestrzeni”

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” – to przysłowie może sprawdzić się w odniesieniu do troski o środowisko, dlatego tak ważna jest edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży. Chodzi nie tylko o wykształcenie dobrych nawyków, takich jak niemarnowanie wody czy jedzenia, lecz także poczucia odpowiedzialności za otoczenie.

To jeden z celów projektu edukacyjnego „Zakręceni w przestrzeni”, który pozwala uczniom zaprojektować przyjazną, ekologiczną przestrzeń. Uczniowie I LO w Dębicy przedstawili swój pomysł na zmianę szkolnej szatni i zdobyli 5 tys. zł na jego realizację.

https://www.facebook.com/ziemiadebicka/videos/1871054136281017/

Projekt edukacyjny „Zakręceni w przestrzeni” jest realizowany przez WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w ramach programu ECO-MIASTO.

Edukacja ekologiczna od dawna funkcjonuje w polskich szkołach. Dzieci i młodzież budują karmniki, uczą się oszczędzać wodę i próbują swoich sił w upcyklingu. Równie ważne jest to, aby rozumiały cel takich działań i dostrzegały, że mają realny wpływ na swoje otoczenie.

Szatnia z ekologicznych materiałów

Jednym z przykładów niekonwencjonalnych działań edukacyjnych z zakresu ekologii jest projekt „Zakręceni w przestrzeni”. W tegorocznej edycji konkursu uczestnicy przedstawili wiele ciekawych pomysłów. Wyróżnienie w kategorii klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych zdobyli uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy. Licealiści postanowili odnowić szkolną szatnię. Planują tam umieścić ekologiczne siedziska z palet, skrzynki z roślinami czy dekorację z kolorowych zakrętek. Na realizację swojego pomysłu otrzymali 5 tys. zł, wezmą też udział w warsztatach architektonicznych, które pozwolą im dopracować projekt.

Pozytywne zmiany

Uczestnicy projektu „Zakręceni w przestrzeni” mają okazję zmieniać najbliższe otoczenie na lepsze i bardziej ekologiczne. Przedstawiają oni swoją propozycję zmian w pobliskiej przestrzeni. Uczniowie szkół podstawowych biorą udział w konkursie plastycznym, a uczniowie klas 7-8 oraz szkól ponadpodstawowych – w konkursie projektowym. Najlepsze pomysły przedstawione w konkursie dla młodzieży są później realizowane.

Praktyczne umiejętności i nawyki

Budowanie właściwych nawyków i postaw, także tych ekologicznych, powinno się zaczynać już we wczesnym dzieciństwie – dzięki temu mają one szansę się utrwalić nawet na całe życie. Jeśli dziecko przyzwyczai się, że trzeba zakręcać wodę w czasie mycia zębów, jest prawdopodobne, że będzie kontynuować takie zachowanie, kiedy dorośnie. Ważne jest również nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności – np. właściwego segregowania odpadów albo możliwości ich ponownego wykorzystania.

Każdy ma wpływ na środowisko

W edukacji ekologicznej ważne jest też to, by uczeń dostrzegał swój wpływ na przyrodę. Dzieci i młodzież biorą na przykład udział w akcjach sprzątania pobliskiego lasu, parku czy brzegu rzeki, co pomaga zrozumieć konsekwencje wyrzucania śmieci w miejscach do tego nieprzeznaczonych i wziąć odpowiedzialność za najbliższe otoczenie. Innym przykładem realizowanych działań są edukacyjne spacery albo dokarmianie ptaków w okresie zimowym
– takie niekonwencjonalne lekcje pokazują uczniom wartość przyrody oraz uświadamiają, że należy się o nią troszczyć.

Program ECO-MIASTO

Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” stanowi część programu ECO-MIASTO, którego celem jest promowanie idei zrównoważonego rozwoju miast. Elementem tej koncepcji jest także tworzenie atrakcyjnych, przyjaznych mieszkańcom przestrzeni oraz wzmacnianie poczucia przynależności do miejsca zamieszkania. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także WSPÓLNIE – Fundacją LafargeHolcim.

źródło: Constans PR

Podziel się z innymi

Shares
Previous slide
Next slide

Więcej informacji...

My i nasi partnerzy uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika my i nasi partnerzy możemy korzystać z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych oraz identyfikację poprzez skanowanie urządzeń.

Kliknięcie w przycisk poniżej pozwala na wyrażenie zgody na przetwarzanie danych przez nas i naszych partnerów, zgodnie z opisem powyżej. Możesz również uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji i zmienić swoje preferencje zanim wyrazisz zgodę lub odmówisz jej wyrażenia. Niektóre rodzaje przetwarzania danych nie wymagają zgody użytkownika, ale masz prawo sprzeciwić się takiemu przetwarzaniu. Preferencje nie będą miały zastosowania do innych witryn posiadających zgodę globalną lub serwisową.