Previous slide
Next slide

Dębica – jedyne miasto na Podkarpaciu gdzie jeździły trolejbusy. Linia miała prowadzić do Straszęcina, Zawady i Latoszyna

Choć trolejbusy kojarzą się głównie z takimi miastami jak Gdynia, Lublin czy Tychy, to w historii polskiego transportu publicznego istnieje mniej znany epizod związany z województwem podkarpackim. Dębica była bowiem jedynym miastem w tym regionie, gdzie funkcjonowała komunikacja trolejbusowa. Był to krótki, ale niezwykle interesujący rozdział w historii miasta.​

Inicjatywa Edwarda Brzostowskiego

Pomysł wprowadzenia trolejbusów w Dębicy zrodził się z inicjatywy Edwarda Brzostowskiego, założyciela i prezesa Kombinatu Rolno-Przemysłowego Igloopol. Urodzony w Straszęcinie, Brzostowski miał ambitne plany rozwoju rodzinnej miejscowości i okolic. W latach 80. XX wieku Igloopol przeżywał dynamiczny rozwój, a wraz z nim rosła potrzeba zapewnienia sprawnej komunikacji dla pracowników zakładów zlokalizowanych w Dębicy i Straszęcinie. Wprowadzenie trolejbusów miało na celu usprawnienie transportu publicznego oraz podkreślenie nowoczesności regionu.

Trasa i funkcjonowanie sieci

Pierwsze kursy trolejbusów na trasie między Dębicą a Straszęcinem odbyły się 1 listopada 1988 roku i były bezpłatne dla pasażerów. Otwarcie linii w ruchu regularnym nastąpiło 12 listopada. W 1990 roku,

Linia trolejbusowa łączyła osiedle Słoneczne w Dębicy ze Straszęcinem, gdzie znajdowały się zakłady Igloopolu. Trasa przebiegała przez Aleję XXXV-lecia PRL (obecnie Aleja Jana Pawła II), ulicę 1 Maja i Słoneczną, a następnie przez most na Wisłoce do Straszęcina. Tam linia rozgałęziała się na dwie odnogi: jedna prowadziła w okolice dzisiejszego Szpitala Psychiatrycznego, druga w pobliże kościoła parafialnego w Straszęcinie. Łączna długość trasy wynosiła około 5 km. ​W planach była rozbudowa lini przez centru Dębicy, a przystanki końcowe miały być w Latoszynie i Zawadzie. Sprzeciwiły się temu władze miejskie.

Na trasie kursowało 10 trolejbusów marki Jelcz PR110E. Sieć trakcyjna została wykonana przez pracowników MZK Gdynia oraz specjalistów z Krakowa i Śląska. Zasilanie zapewniała jedna podstacja trakcyjna o mocy 2 x 1,2 MW, dostarczona przez Elektromontaż Kraków. Trolejbusy nie miały dedykowanej zajezdni; na noc parkowały w rejonie dzisiejszego Szpitala Psychiatrycznego.

Plany rozbudowy i przeszkody

Początkowo planowano rozbudowę sieci trolejbusowej, aby objęła ona również centrum Dębicy oraz okoliczne miejscowości, takie jak Pustynia, Latoszyn, Przyborów i Stasiówka. Jednak ówczesne władze miasta niechętnie patrzyły na rosnącą potęgę Igloopolu i nie zgodziły się na poprowadzenie linii przez centrum miasta. W rezultacie linia trolejbusowa stała się niemal wewnątrzzakładową, służąc głównie pracownikom Igloopolu dojeżdżającym do pracy. ​

Problemy eksploatacyjne i likwidacja sieci

Mimo początkowego entuzjazmu, linia trolejbusowa napotkała na liczne problemy. Pojazdy często ulegały awariom, a kierowcy mieli trudności z obsługą trolejbusów, co prowadziło do częstego odłączania się pałąków zasilających od sieci trakcyjnej. Ponadto, linia nie była rentowna i wymagała dotacji ze strony Igloopolu.

Po upadku Igloopolu w 1990 roku, linia trolejbusowa przestała funkcjonować. W 1994 roku trolejbusy zostały sprzedane do innych miast: po cztery do Lublina i Tychów, a dwa do Gdyni. Sieć trakcyjna została zdemontowana, a słupy trakcyjne w Dębicy i Straszęcinie przekształcono w latarnie uliczne, z których część stoi do dziś. ​

W 1990 roku rozpadł się Igloopol. Nie dłużej przetrwały również trolejbusy. W 1994 roku igloopolowskie trolejbusy zostały sprzedane do Lublina i Tych (po 4 sztuki), Gdyni (2 sztuki). Pozostawiona linia trolejbusowa została własnością gminy Żyraków na terenie Straszęcina i Dębicy na odcinku miejskim. Sieć zasilająca w Dębicy została zdemontowana przez burmistrza Zygmunta Żabickiego. Edward Brzostowski nigdy mu tego nie zapomniał i wypomina mu tę decyzję przy każdej okazji. Słupy natomiast służą do dziś jako latarnie, podobnie jak i te na terenie Straszęcina.
Dębickie trolejbusy przez długie lata woziły pasażerów w Lublinie, Gdyni i Tychach. Obecnie wszystkie są już wycofane z użytku, chociaż ostatnio pojawiła się informacja, że jeden z tych, który trafił do Lublina wciąż jest użytkowany w Łucku na Ukrainie.

Dziedzictwo dębickich trolejbusów

Choć trolejbusy w Dębicy funkcjonowały przez krótki czas, pozostawiły trwały ślad w historii miasta. Był to jedyny system trolejbusowy w województwie podkarpackim, co czyni Dębicę wyjątkowym miejscem na mapie polskiej komunikacji miejskiej. Dziś, mimo że trolejbusy zniknęły z ulic, ich historia jest wspominana przez mieszkańców i pasjonatów transportu publicznego. Pozostałe słupy trakcyjne, pełniące funkcję latarni, są niemymi świadkami tamtych lat.

W dobie rosnącego zainteresowania ekologicznym transportem publicznym, powrót trolejbusów do Dębicy wydaje się mało prawdopodobny. Jednak historia pokazuje, że komunikacja miejska potrafi ewoluować w nieoczekiwanych kierunkach, a innowacyjne rozwiązania mogą pojawić się tam, gdzie najmniej się ich spodziewamy.

Podziel się z innymi

Shares

Ile wynosi twoja pensja "na rękę"?
Previous slide
Next slide

Więcej informacji...

My i nasi partnerzy uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika my i nasi partnerzy możemy korzystać z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych oraz identyfikację poprzez skanowanie urządzeń.

Kliknięcie w przycisk poniżej pozwala na wyrażenie zgody na przetwarzanie danych przez nas i naszych partnerów, zgodnie z opisem powyżej. Możesz również uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji i zmienić swoje preferencje zanim wyrazisz zgodę lub odmówisz jej wyrażenia. Niektóre rodzaje przetwarzania danych nie wymagają zgody użytkownika, ale masz prawo sprzeciwić się takiemu przetwarzaniu. Preferencje nie będą miały zastosowania do innych witryn posiadających zgodę globalną lub serwisową.