Previous slide
Next slide

Uwaga!!! Przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji!

Otrzymujemy sygnały, że oszuści, dzwoniąc z numerów należących do Centralnego Biura Śledczego Policji zaczynających się prefiksem 47, wyłudzają pieniądze od pokrzywdzonych lub nakłaniają do określonego zachowania np. przekazania wrażliwych informacji czy zainstalowania szkodliwej aplikacji.

Przestępcy, podszywając się pod policjantów CBŚP, informują rozmówców, że ich pieniądze zgromadzone na koncie są zagrożone. Mając w posiadaniu dane pochodzące z wycieków, potrafią uwiarygadniać swój przekaz informacjami o nas m.in. podając podczas rozmowy nasze imię i nazwisko. Bądźcie ostrożni, nie przekazujcie obcym pieniędzy oraz informacji o sobie. Pamiętajcie, że oszuści mogą posługiwać się również innymi legendami. Każdą podejrzaną rozmowę telefoniczną należy jak najszybciej zakończyć.

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy CBŚP oraz innych służb lub za osoby proponujące świadczenie usług finansowych, lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy ulegać namowom rozmówcy z prośbą o wykonywanie jakichkolwiek przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych.

Pamiętaj:

  • Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą o branie w nich udziału osób postronnych. Tym bardziej, ostrożność należy zachować wtedy, gdy osoby podające się za przedstawicieli służb czy banków, proszą o wykonanie przelewów, czy podanie kodów autoryzacyjnych. W takich przypadkach należy natychmiast powiadamiać Policję.
  • Pamiętajmy, że nawet fachowe słownictwo rozmówcy nie może być potwierdzeniem jego wiarygodności.
  • Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.
  • Zawsze należy czytać treść SMS-ów, jakie przychodzą na telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku, lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujemy transakcję, którą przeprowadzają przestępcy.
  • Jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, przeanalizować na spokojnie prawdopodobieństwo przedstawionej nam przez rozmówcę sytuacji, a następnie samodzielnie, telefonicznie połączyć się z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, najlepiej wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie.
  • Zachowajmy zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków pieniężnych. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać.

źródło: Podkarpacka Policja

Podziel się z innymi

Shares

Więcej informacji...

My i nasi partnerzy uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika my i nasi partnerzy możemy korzystać z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych oraz identyfikację poprzez skanowanie urządzeń.

Kliknięcie w przycisk poniżej pozwala na wyrażenie zgody na przetwarzanie danych przez nas i naszych partnerów, zgodnie z opisem powyżej. Możesz również uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji i zmienić swoje preferencje zanim wyrazisz zgodę lub odmówisz jej wyrażenia. Niektóre rodzaje przetwarzania danych nie wymagają zgody użytkownika, ale masz prawo sprzeciwić się takiemu przetwarzaniu. Preferencje nie będą miały zastosowania do innych witryn posiadających zgodę globalną lub serwisową.