28 uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 im. Jana Pawła II w Dębicy przez 10 dni sprawdzało z greckimi uczniami z 3o Geniko Lykeio Katerinis, jak sztuczna inteligencja zmieni ich zawody. Efekt? Wielojęzyczny blog i pytania, które wszyscy powinniśmy sobie zadawać już dziś.


Czy za dekadę mechatronik będzie jeszcze projektował, czy tylko nadzorował maszyny? Czy grafik komputerowy zachowa swoją kreatywność, czy stanie się jedynie „zatwierdzaczem” algorytmów? I czy AI może wspomóc ratowanie planety? Na te pytania odpowiedzi szukało 28 uczniów technikum z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Dębicy podczas międzynarodowej mobilności edukacyjnej w greckim Katerini, która odbyła się w dniach od 26 maja do 6 czerwca 2025 r.

Projekt „Wzmacniamy kluczowe kompetencje odkrywając świat sztucznej inteligencji”, finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), postawił uczniów w centrum debaty o przyszłości ich zawodów. Młodzi mechatronicy, informatycy oraz technicy grafiki i poligrafii cyfrowej pracowali ramię w ramię z greckim rówieśnikami z 3o Geniko Lykeio Katerinis.


„Zależało nam, żeby uczniowie nie tylko poznali technologię, ale też potrafili się wobec niej ustosunkować. Zrozumieć, że nie każda automatyzacja jest neutralna, i że miejsce człowieka w cyfrowym świecie wciąż nie jest oczywiste” – podkreśla Wiesław Przybysz koordynator projektów międzynarodowych w ZSZ Nr1 w Dębicy.
Efektem dwutygodniowej pracy uczniów jest wielojęzyczny blog „We Explore AI and Sustainable Innovation”, stworzony z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji. Pięć tematycznych wpisów to nie tylko opis technologii, ale manifest pokolenia, które będzie pracować w erze AI.
Projekt wykraczał daleko poza typowe ramy edukacyjne. Oprócz warsztatów cyfrowych
i wykładów, uczniowie uczestniczyli w grze miejskiej, zajęciach z robotyki i wycieczkach kulturowych – w tym do słynnych Meteorów i Starego Pantelejmonu. To była edukacja, która łączy praktykę z namysłem, nowe kompetencje z ciekawością świata.

Inicjatywa Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 im. Jana Pawła II w Dębicyto próba odpowiedzi nie tylko na pytania o kondycję konkretnych zawodów, ale o przyszłość nas wszystkich w świecie, gdzie technologia rozwija się szybciej, niż zdążymy ją zrozumieć.
I pokazuje, że młode pokolenie jest gotowe na tę rozmowę.
„Zależało nam, żeby uczniowie nie tylko poznali technologię, ale też potrafili się wobec niej ustosunkować. Zrozumieć, że nie każda automatyzacja jest neutralna, i że miejsce człowieka w cyfrowym świecie wciąż nie jest oczywiste” – koordynator projektów międzynarodowych w dębickiej szkole.
