Czy kreatyna jest odpowiedzialna za wypadanie włosów?

Zażywanie kreatyny jest częstym zjawiskiem, które możemy zaobserwować wśród osób uprawiających sport wyczynowy i rekreacyjny. Dzieje się tak prawdopodobnie daleko, że kreatyna dobrze oddziałuje na masę mięśniową oraz poprawę sylwetki. W ostatnim czasie przeprowadzono wiele badań, które udowodniły korzystne działanie kreatyny na nasz organizm. Kreatynę przede wszystkim powinny zażywać osoby w podeszłym wieku, sportowcy oraz te osoby, które chorują na choroby przewlekłe. Zalecana ilość to 3-5 g kreatyny w ciągu doby. Zastanawiające może się wydawać, czemu niektórzy mimo licznych udokumentowanych badań naukowych w dalszym stopniu obawiają się stosować kreatynę? Jednym z mitów, który krąży w świecie jest wpływ kreatyny na wypadanie włosów. Oczywiście nie jest to prawda.

Co to jest DHT?

DHT, czyli dihydrotestosteron to hormon androgenowy, który tworzy się poprzez przekształcenie wolnego testosteronu przez niektóre enzymy. 5-alfa-reduktaza jest enzymem, który przyczynia się do zmiany testosteronu w DHT. Dihydrotestosteron jest niezwykle mocnym androgenem, ok. 5 razy silniejszym od testosteronu. Dihydrotestosteron jest potrzebny do rośnięcia brody, ale zarazem przyczynia się do łysienia na głowie. Według badań naukowych DHT jest główną przyczyną tzw. łysienia androgenowego.

Czy kreatyna zwiększa poziom DHT?

Prawdopodobnie plotki o wpływie kreatyny na wypadanie włosów są związane z eksperymentem przeprowadzonym w 2009 roku przez van der Merwe. Studenci drużyny rugby przez okres 7 dni otrzymywali 25 g kreatyny, a następnie 5 g przez kolejne 2 tygodnie kreatyny w ciągu doby. Zauważono, że zwiększyła się ilość DTH, czyli dihydrotestosteronu we krwi. Ilość DHT podniosła się aż o 56% po 7 dniach i utrzymywała się na podwyższonej o 40% wartości po 2 tygodniach zażywania 5 g kreatyny. 

Porównano wyniki z osobami z grupy kontrolnej otrzymującymi tylko placebo i stwierdzono, że skoro u grupy przyjmującej kreatynę zwiększył się poziom DHT, to musi to być skorelowane z łysieniem. Warto zwrócić uwagę, że tego typu badania nigdy nie zostały powtórzone i nie ma dowodów że były one przeprowadzone miarodajnie. Możliwe było np. zanieczyszczenie próbki. Nie udowodniono, że wypadanie włosów było ściśle związane z przeprowadzonym eksperymentem, bo u sportowców, którzy intensywnie ćwiczą, często występuje wyższe stężenie dihydrotestosteronu. 

Co więcej, istnieje wiele różnych innych badań naukowych, które potwierdzają pozytywne działanie kreatyny na organizm człowieka. Jednak przez dość znaczne problemy z dostarczaniem jej w odpowiednich ilościach do organizmu za sprawą pożywienia, stale na popularności zyskują odżywki kreatynowe. Sklep SFD (https://sklep.sfd.pl/Kreatyny-k112.html) posiada szeroki wybór z ich zakresu, dzięki czemu każda osoba będzie mogła znaleźć kreatynę w najbardziej odpowiadającej jej formie.

Czy kreatyna negatywnie wpływa na gęstość włosów?

Co ważne w badaniu przeprowadzonym przez van der Merwe nie odnotowano zwiększenia całkowitego testosteronu u nikogo z badanych, a ilość wolnego testosteronu nie została w tej próbie skontrolowana. Poza tym ilość DHT, a także wartość stosunku DHT do testosteronu, pomimo wzrostów, w dalszym ciągu mieściły się w ogólno przyjętych normach. W związku z powyższym bez przeszkód możemy suplementować kreatynę i cieszyć się bujną fryzurą.

Istnieje wiele różnych suplementów diety i odżywek, które pozwolą nie tylko zachować odpowiednią gęstość włosów, ale także poprawić ich kondycję, za sprawą odpowiedniego składu. Wszelkiego rodzaju odżywki i suplementy można znaleźć w sklepie SFD (https://sklep.sfd.pl/), który posiada bogatą ofertę.

Artykuł zewnętrzny

Podziel się z innymi
Shares