Jak poprawnie wykonywać ćwiczenia przy użyciu kettlebella?

Ćwiczenia z użyciem kettlebella są niezastąpione podczas pracy nad zwiększaniem stopnia siły i rozrostem masy mięśniowej. To też świetny sposób na urozmaicenie domowych treningów. Kettlebell nie cieszy się tak dużą popularnością jak chociażby hantle i inne akcesoria. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób wykonywać ćwiczenia przy jego użyciu.

Co warto wiedzieć o kettlebellu?

Historia kettlebell nie jest całkowicie jasna – sprzęt treningowy o podobnej budowie był wykorzystywany już w starożytnej Grecji. Pierwsza oficjalna wzmianka pojawiła się z kolei w 1704 roku w rosyjskim słowniku. Wyróżnić można kilka rodzajów ciężarków kettlebell: kompozytowy, winylowy, żeliwny, żeliwny ogumowany oraz bitumiczny. Wybierając sprzęt, należy zwrócić uwagę na jakość jego wykonania. Musi charakteryzować się on gładką powierzchnią – szczególnie rączką, która nie powinna być ogumowana. W przeciwnym razie może przełożyć się to na zmniejszenie ruchomości i utrudnienie poprawnego wykonania dużej ilości ćwiczeń. Uchwyt i rączka muszą być na tyle duże, by dało się chwycić je jednocześnie obiema rękami.

Ćwiczenia z kettlebellem – zalety i efekty

Osoby chcące wzbogacić swoją kolekcję akcesoriów sportowych, powinny wziąć pod uwagę zakup kettlebella. Sprzęt ten umożliwia aktywację mięśni głębokich. Korzystanie z niego wymaga stabilnego utrzymania tułowia i mocnej pracy mięśni. Kettlebell wzmacnia siłę mięśni i ich wytrzymałość, poprawia równowagę i koordynację. To idealny sprzęt dla osób z dysbalansem mięśniowym, wadami postawy i innymi zaburzeniami funkcjonalnymi. Użytkowanie go wpływa na poprawę kondycji i wzmocnienie układu krwionośnego. Taki trening gwarantuje zupełnie inny rodzaj wysiłku niż tradycyjny. Mogą go wykonywać zarówno kobiety, jak i mężczyźni. W ten sposób poprawią wygląd sylwetki, a także zyskają szansę na przeprowadzenie efektywnego treningu w domu. Kettlebell można bez problemu zabrać też w podróż.

O czym pamiętać podczas wykonywania ćwiczeń z użyciem kettlebella?

By trening z użyciem kettlebella był efektywny, należy pamiętać o wykonaniu go w poprawny sposób. Składa się na to kilka ważnych czynników. Kettlebell nie może być przede wszystkim traktowany jako ciężarek. Oba rodzaje sprzętów angażują inne mięśnie. Kettlebell służy do przeprowadzania funkcjonalnych ćwiczeń na całe ciało, a nie na małe partie mięśni. Celem treningu nie jest wykonanie jak największej liczby powtórzeń, a praca nad techniką i ciężarem. Naukę poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń warto zacząć od skupienia się na nadgarstkach. Zachowana musi zostać ciągłość przedramion i dłoni. Tak samo jak w przypadku sztuk walki, nadgarstek nie może zostać rozluźniony, ponieważ nierzadko skutkuje to złamaniem ręki. Ciężar spoczywa na ogół na przedramieniu, a grzbietowe zgięcie nadgarstka zwiększa napięcie, co w połączeniu z dynamicznym ruchem przekłada się na ryzyko wystąpienia kontuzji.

Przed rozpoczęciem treningu należy zastanowić się nad jego formą. Można wyróżnić Hardstyle Kettlebell i Kettlebell Sport. Pierwsza forma skupia się na rozwijaniu siły, mocy i wytrzymałości ciała oraz świetnym opanowaniu techniki. W tym przypadku wykonuje się więcej powtórzeń, a intensywność treningu jest niższa. Serie są długie. Przy Kettlebell Sport istotniejsze jest wytrenowanie prędkości i siły podczas wykonywania małej liczby powtórzeń przy wysokiej intensywności i dużej wadze obciążenia. Więcej wskazówek można znaleźć na: https://www.mediaexpert.pl/lp,atlas-cwiczen-kettlebell.

Artykuł zewnętrzny

Podziel się z innymi
Shares