Uwierzyła w smsa o niedopłacie za rachunek

Sms o niedopłacie za prąd posłużył oszustom do wypłacenia z konta 39-latki pieniędzy. Nieświadoma oszustwa pokrzywdzona otworzyła dołączony do wiadomości link i wpisała login oraz hasło umożliwiające dostęp do jej konta. To wystarczyło przestępcom, aby z rachunku 39-latki wypłacić 2000 złotych.

Wczoraj 39-letnia mieszkanka powiatu zamojskiego powiadomiła policjantów o dokonanym na jej szkodę oszustwie. Powiedziała, że w godzinach rannych otrzymała smsa o treści: „ PGE: Prosimy uregulować należność” dalej podany był link. Wiadomość nie wzbudziła podejrzeń 39-latki, ponieważ kilka dni wcześniej mąż powiedział jej, że miał problemy z dokonaniem jakiejś płatności. Przekonana, że chodzi o zapłacenie rachunku za energię weszła w przesłany link. Wówczas otworzyła się strona z informacją, że „na dzień 05-10-2021 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej. Prosimy o uregulowanie należności”. Tam podała numer swojego telefonu i zaakceptowała regulamin. Po tym 39-latka została przekierowana do kolejnej strony – z wyborem bankowości internetowej. Włączyła ikonę swojego banku, zapytana o numer klienta podała login i hasło do swojej bankowości mobilnej. Kolejna strona pokazywała informację o przelewie z jej banku na kwotę 3,46 złotych na rachunek, jak jej się wydawało, PGE. Pokrzywdzona powiedziała, że strona ta była łudząco podobna do strony przelewów jej banku. Musiała jeszcze wpisać sześciocyfrowy kod uwierzytelniający, który otrzymała sms-em i przelew został wykonany.

Niczego nie podejrzewając kilka godzin później poszła do bankomatu, aby wypłacić pieniądze. Dowiedziała się, że wypłata nie może być zrealizowana z uwagi na brak środków na koncie. Zaniepokojona sprawdziła stan swojego rachunku i zauważyła, że ktoś wypłacił zgromadzone tam oszczędności w kwocie 2000 złotych. Natychmiast zablokowała dostęp do karty płatniczej i rachunku. Dowiedziała się, że pieniądze zostały wypłacone w jednym z bankomatów na terenie kraju za pomocą kodu Blik. O oszustwie powiadomiła policjantów.   

Uważajmy na wiadomości mailowej lub sms z informacją o dopłacie do przesyłki lub niedopłacie za rachunek. Z zasady wiadomości takie posiadają linki, które przekierowują na strony, którymi dysponują oszuści. Nie wchodźmy na dołączone do wiadomości linki i nie logujmy się przez nie na konto bankowe, nie wpisujmy tam również naszych danych.

starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło

Podziel się z innymi
0Shares
0 0