Podczas lipcowej, nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Dębicy radni podjęli uchwałę w sprawie zawarcia z gminami Czarna, Żyraków, Przecław i Dębica porozumienia dotyczącego wspólnej polityki transportowej. Na bazie tego porozumienia Miejska Komunikacja Samochodowa w Dębicy przejęłaby większość kursów zlikwidowanych lub zawieszonych w ostatnim czasie przez PKS. Uchwały o tej samej treści mają zostać podjęte w najbliższym czasie przez rady zainteresowanych porozumieniem gmin.
Na początku lipca zlikwidowanych lub zawieszonych zostało kilkanaście kursów PKS do miejscowości na terenie gmin Żyraków, Czarna, Dębica i Przecław. Mieszkańcy tych miejscowości mają problem z dostaniem się do Dębicy gdzie wielu z nich pracuje lub uczy się. O uruchomienie kursów autobusowych na bazie taboru MKS do burmistrza Dębicy zwrócili się na początku lipca wójtowie wspomnianych gmin. Podjęte na lipcowej sesji przez dębickich radnych w sprawie porozumienia międzygminnego uchwały zakładają, że obsługą tych tras zajmie się dębicki MKS. Miasto ustali ceny za przewóz osób na gminnych liniach, a gminy określą zakres ulg i zwolnień przewozowych dla swoich mieszkańców. Gminy będą finansowały koszty związane z przewozem i zastosowaniem ulg raz zwolnień z własnych budżetów. „Koszt pokrywany przez gminy będzie uwzględniał nie tylko ulgi i zwolnienia ale także koszt wozo-kilometra który będzie się kształtował na poziomie od 3 do 5 złotych. Ostateczna wartość wozo-kilometra będzie oszacowana po rozliczeniu wartości sprzedanych biletów” – mówił podczas sesji burmistrz Paweł Wolicki. Jak podkreślał podczas sesji burmistrz Wolicki dbałość o właściwe funkcjonowanie transportu w mieście jest dbałością o interes miasta. Władze miejskie Dębicy zaproponują także wójtom wykupienie części udziałów MKS-u. W związku z planowanymi porozumieniami prawdopodobne będzie także dokapitalizowanie MKS w kwocie między 500 tysięcy a 1 milion złotych. Niewykluczony jest także zakup na potrzeby MKS mniejszych autobusów, których kursy na gminnych trasach w pełni zabezpieczyłyby potrzeby transportowe mieszkańców sąsiednich gmin.