Dębiccy policjanci prowadzili działania „Bezpieczny Przejazd”. W trakcie akcji, mundurowi czuwali nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym i promowali właściwe zachowania w obrębie przejazdów kolejowych. Za złamanie obowiązujących przepisów dwóch kierowców zostało ukaranych mandatami karnymi, wobec jednego zostanie sporządzony wniosek o ukaranie do sądu.
Przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców. Lekceważenie i niestosowanie się do znaku „STOP”, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów, to główne grzechy nie tylko kierujących samochodami, często także pieszych i rowerzystów. Dlatego mając na celu przede wszystkim ograniczenie liczby zdarzeń, do jakich dochodzi na przejazdach kolejowych, dębiccy policjanci prowadzili wczoraj działania pn. „Bezpieczny przejazd”.
Na pobłażliwość policjantów nie mogli liczyć kierowcy, którzy lekceważyli obowiązujące przepisy. Podczas wczorajszych działań policjanci ukarali dwóch kierowców mandatami wysokości 2 tysięcy złotych i 4 punktami karnymi, ponieważ wjechali oni na torowisko, mimo nadawanego na sygnalizatorze czerwonego sygnału. Funkcjonariusze zarejestrowali również kierującego suvem, który także nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej. Kierowca odmówił jednak przyjęcia mandatu. Wobec niego zostanie sporządzony wniosek o ukaranie do sądu.
Pozostali kierowcy, których zarejestrowała kamera w momencie kiedy popełnili wykroczenie również poniosą konsekwencje swojego zachowania. Zostaną on wezwani do Zespołu ds. wykroczeń Komendy Powiatowej Policji w Dębicy.
O to kilka wskazówek, które na swoich stronach internetowych zamieściły Polskie Linie Kolejowe.
- Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
- Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
- Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
- Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
- Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
- Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.