Wypadki przy pracy, szczególnie w zakładach przemysłowych są codziennością. Wystarczy chwila nieuwagi, aby doszło do poważnego zdarzenia mogącego nieść przykre konsekwencje dla zdrowia, a niekiedy nawet życia. Z punktu widzenia przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy bardzo ważne jest spełnienie wszystkich formalności wskazujących na wypadek przy pracy. O czym dokładnie mowa dowiesz się z naszego niniejszego wpisu! Czytaj dalej!
ABC wypadku przy pracy. Sprawdź, co musisz wiedzieć o dokumentacji powypadkowej
Zanim przejdziemy do formalności, wyjaśnijmy czym dokładnie jest wypadek przy pracy. Zgodnie z przyjętą definicją za wypadek przy pracy uznaje się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które wykazuje związek z pracą. Co najważniejsze, aby móc mówić o wypadku przy pracy konieczne jest spełnienie wszystkich elementów definicji. Jeśli choćby jeden z nich nie będzie charakteryzował zaistniałej sytuacji, zdarzenie nie zostanie uznane za wypadkowe. Pracownik zgłosił wypadek – jak wygląda dalsza procedura? Priorytetem jest stworzenie protokołu powypadkowego, w którym podane są dane pracownika, a także opisana jest cała sytuacja wraz ze zeznaniami świadków. Do dokumentów można również dołączyć zdjęcia, przedstawiające, jak wyglądało miejsce zdarzenia. Bardzo ważna jest informacja, że dany protokół musi zostać napisany w ciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku. Jakiekolwiek opóźnienia mogą utrudnić przyznanie odszkodowania itp. Co więcej, spóźnienie jest możliwe tylko w niektórych przypadkach, co wymaga odpowiedniego uzasadnienia.
Lepiej zapobiegać, niż dopuścić do kolejnej niebezpiecznej sytuacji
Dokumentacja powypadkowa jest ważna nie tylko ze względu na przepisy prawne. Dokładne przeanalizowanie zdarzenia, ma na celu wykrycie przyczyny, a tym samym jej niezwłoczne usunięcie. Możemy śmiało powiedzieć, że zaistniały wypadek przy pracy przyczynia się do zaostrzenia BHP i postawienia na skuteczniejsze zabezpieczenia mające na celu niwelować podobne sytuacje. Niekiedy wypadek przy pracy wiąże się z koniecznością ponownego przeszkolenia pracownika z zasad bezpieczeństwa, a także zapoznania go z oceną ryzyka zawodowego. Będąc przy temacie dokumentacji powypadkowej, nie możemy zapomnieć o najważniejszym – jej przygotowanie należy powierzyć osobom mającym uprawnienia. Z pomocą przychodzi firma, jaką znajdziesz pod adresem www.nofire.pl. Zespół składa się tylko i wyłącznie z wysoce wykwalifikowanych specjalistów, dla których przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy nie stanowią tajemnic. Pomogą Ci nie tylko w przygotowaniu protokołu, ale także służą fachowym doradztwem w innych kwestiach związanych z bezpieczeństwem w Twojej firmie. Sprawdź sam i już teraz skontaktuj się z profesjonalistami z firmy NOFIRE USŁUGI BHP I PPOŻ! Wspólnie zadbasz o bezpieczeństwo pracowników na najwyższym poziomie!