W najnowszej edycji raportu Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki, Grupa Śnieżka po raz kolejny potwierdziła swoje aspiracje do bycia liderem w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju. Spośród pięciu zgłoszonych inicjatyw z różnych obszarów wszystkie zostały wyróżnione przez twórców raportu.
16 kwietnia 2024 roku ukazała się jubileuszowa, 22. edycja raportu Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki. Za jego opracowanie odpowiada największa i najdłużej działająca organizacja zajmująca się CSR i ESG w Polsce – Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Główną część publikacji stanowi podsumowanie działań z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju, które zostały zrealizowane przez firmy w poprzednim roku. W tegorocznej edycji wyróżniono wszystkie pięć inicjatyw zgłoszonych przez Grupę Śnieżka:
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Śnieżki 2023+: „Zielony ma znaczenie”
Inicjatywy skierowane do pracowników: Bezpieczni+ oraz Śnieżka Academy
Programy społeczne: Przeogarniacze. Przedsiębiorczość inaczej i Świat w kolorach
– Wśród wszystkich naszych inicjatyw zrealizowanych w 2023 r. trudno jest wyróżnić jedną, która byłaby najważniejsza dla Grupy Śnieżka. Jednakże szczególne znaczenie ma dla nas wdrożenie „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Śnieżki 2023+”. Ten dokument definiuje w sposób holistyczny zarówno obecne, jak i przyszłe kierunki naszych działań. Wszystkie projekty zrealizowane w poprzednim roku w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju były skoncentrowane na tworzeniu dodatkowej wartości i wpisywały się w realizację celów strategicznych. Każdy z nich stanowił precyzyjną odpowiedź na potrzeby naszego środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Tym bardziej cieszy fakt, że zostały one docenione przez niezależną organizację i wskazane jako przykład pozytywnych praktyk – mówi Aleksandra Małozięć, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i ESG w FFiL Śnieżka SA.
Wyróżniona strategia „Zielony ma znaczenie” stanowi odpowiedź Grupy na rosnącą świadomość i oczekiwania konsumentów oraz partnerów biznesowych. W jej ramach wyznaczono łącznie 21 celów strategicznych i 71 celów operacyjnych dla działań w obszarach ESG. Koncentrują się one w trzech filarach: Środowisko, Ludzie i Biznes.
Dzielenie się wiedzą
W najnowszej edycji raportu wyróżniono także autorski program dla pracowników Bezpieczni+. To projekt, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach pracy poprzez realizację praktycznych szkoleń z zakresu pierwszej pomocy i obsługi defibrylatorów AED. Zajęcia prowadzone są w grupach pod okiem profesjonalnych ratowników medycznych, a także uwzględniają specyfikę pracy w zróżnicowanych warunkach.
Inną inicjatywą, która zyskała uznanie w oczach recenzentów z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, jest program rozwojowy Śnieżka Academy, skierowany do pracowników Grupy. Dzięki temu liderzy mogą dzielić się z pozostałymi pracownikami wiedzą i doświadczeniem, co sprzyja budowaniu spójnej, bardziej zintegrowanej kultury organizacyjnej. Program ten realizuje cele Strategii ESG – zwiększenie rok do roku średniej liczby godzin szkoleń przypadających na jednego pracownika. Ośmiu trenerów wyłonionych wśród pracowników firmy przeprowadziło w 2023 roku 48 szkoleń (250 godzin), w których wzięło udział 380 uczestników. Zakres tematyczny projektu obejmuje szkolenia z zakresu wielu kluczowych umiejętności, takich jak efektywne wystąpienia publiczne, skuteczna komunikacja z klientami, zawieranie umów, obsługa specjalistycznego oprogramowania, a także prezentacja i wizualizacja danych.
Społecznie odpowiedzialni
Wśród wyróżnionych w raporcie Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki inicjatyw zewnętrznych, podobnie jak przed rokiem, nie zabrakło realizowanych przez Fundację Śnieżka projektów z obszaru zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej.
Pierwszy z nich to Przeogarniacze. Przedsiębiorczość inaczej. Skierowany do uczniów klas czwartych szkół podstawowych, ma za zadanie wprowadzić ich w świat ekonomii, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialności społecznej i środowiskowej przy użyciu metod aktywnego nauczania. Celem inicjatywy jest nie tylko poszerzanie wiedzy, ale także kształtowanie świadomych i odpowiedzialnych postaw.
Drugi rok z rzędu autorzy raportu wyróżnili również Świat w kolorach. To ogólnopolski program koncentrujący się na modernizacji oddziałów psychiatrii dziecięcej w całej Polsce oraz renowacji innych oddziałów szpitalnych w wymiarze lokalnym.
– Wszystkie tego typu działania stanowią nieodzowną część naszego biznesu. Dzięki tak kompleksowemu podejściu nie tylko osiągamy konkretne cele strategiczne, ale także służymy wsparciem dla społeczeństw lokalnych. Wierzę, że w ten sposób również inspirujemy inne przedsiębiorstwa do podążania tą ścieżką – podsumowuje Aleksandra Małozięć.