Płatność została wstrzymana i zostanie zwrócona do nadawcy w ciągu 24 godzin… Uwaga! Oszustwo na BLIK

Jastrzębscy policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Przestępcy włamują się na konta popularnych profili społecznościowych, a następnie, po zalogowaniu się, proszą znajdujące się w gronie znajomych osoby o opłacenie zamówienia lub pożyczkę. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i zapytać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Wczoraj do jastrzębskiej komendy zgłosił się 52-letni mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju, który w wyniku oszustwa metodą na BLIK-a stracił kilkaset złotych. Jastrzębianin za pośrednictwem komunikatora otrzymał wiadomość od kolegi z prośbą o pożyczenie pieniędzy, ponieważ ma awarię w banku. Jastrzębianin wygenerował kod BLIK, potwierdził przelew i napisał, że „przelew poszedł”. Na tę wiadomość otrzymał wysłanego przez kolegę screen-a ekranu z informacją, że płatność została wstrzymana i zostanie zwrócona do nadawcy w ciągu 24 godzin. W związku z czym znajomy poprosił po raz drugi o przesłaniu kodu BLIK. 52-latek znów wygenerował kod i potwierdził przelew. Gdy znajomy po raz trzeci poprosił o kod BLIK, z uwagi, iż płatność znów miała zostać wstrzymana przez bank, jastrzębianin domyślił się, że to nie kolega a oszust…
Niestety 52-letni jastrzębianin nie jest pierwszym oszukanym, na tak zwaną wstrzymaną płatność BLIK.

Przypominamy, że większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępca przejmuje konto, a następnie wysyła do znajomych z listy prośbę o przesłanie kodu BLIK. Wymieniony kod, o który pytają sprawcy, jest zestawieniem sześciu cyfr uwiarygodniającym nasz dostęp do konta. Działa tak samo, jak karta płatnicza, akceptuje bowiem wypłatę w bankomacie lub w kasie. Przesłana przez sprawców informacja dotyczy najczęściej rzekomej nagłej sytuacji i związanej z tym pilnej potrzeby pomocy. Oszuści tłumaczą, że na przykład stoją przy kasie w sklepie lub aptece i mają problem z uregulowaniem płatności za zakupy. Jako powód podają fakt rozładowania się telefonu z powodu słabej baterii lub problemów z kartą, czy awarią w banku. W rzeczywistości, po przesłaniu kodu, przestępcy wypłacają pieniądze ofiary z bankomatu.

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
  • bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy, wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.
  • zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.
Źródło: Policja.pl

Podziel się z innymi

Shares

Więcej informacji...

My i nasi partnerzy uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika my i nasi partnerzy możemy korzystać z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych oraz identyfikację poprzez skanowanie urządzeń.

Kliknięcie w przycisk poniżej pozwala na wyrażenie zgody na przetwarzanie danych przez nas i naszych partnerów, zgodnie z opisem powyżej. Możesz również uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji i zmienić swoje preferencje zanim wyrazisz zgodę lub odmówisz jej wyrażenia. Niektóre rodzaje przetwarzania danych nie wymagają zgody użytkownika, ale masz prawo sprzeciwić się takiemu przetwarzaniu. Preferencje nie będą miały zastosowania do innych witryn posiadających zgodę globalną lub serwisową.