Poseł Jan Warzecha upominał się w Sejmie o utworzenie w Pilźnie węzła autostrady A4. Miałby on być połączeniem trasy Barwinek – Pilzno. W swoim przemówieniu wygłoszonym 8 października 2014 r. na 77. posiedzeniu Sejmu w punkcie „Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2015” poruszał także inne ważne kwestie związane ze zjazdami z autostrady A4 na Podkarpaciu.
Poniżej treść wygłoszonego przemówienia:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie!
Autostrada A4 na Podkarpaciu nie jest jeszcze oddana w całości do użytku, a już dostrzega się konieczność budowy nowych łączników z drogami krajowymi i lokalnymi, szczególnie od południowej strony autostrady.
Zatory i korki będą się tworzyć na trasie Barwinek – Tarnów z powodu braku węzła autostradowego w Pilźnie. Do Pilzna dochodzi droga nr 73 od przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku i od Gorlic. Na Podkarpaciu jest więcej takich newralgicznych miejsc, w tym 3 w okolicy Dębicy: Pilzno, Dębica Wschód i Zachód oraz zjazd w Sędziszowie, Łańcucie i w Przeworsku. Samorząd wojewódzki przeznaczy środki na realizację programów funkcjonalno-użytkowych dla trzech najbardziej newralgicznych zjazdów: Dębica Wschód, Sędziszów i Łańcut.
Dla województwa priorytetem jest w tej chwili udrożnienie ruchu na łączniku Dębica Wschód, który ma być rozbudowany o drogę, która skomunikuje A4 z krajową czwórką i z drogą wojewódzką Dębica – Mielec.
Samorząd województwa bez wsparcia krajowego nie poradzi sobie z tym problemem, bo szacuje się, że budowa wszystkich łączników kosztowałaby 400 mln zł, a cały budżet drogowy Regionalnego Programu Operacyjnego dla Podkarpacia to około 800 mln zł.
Zarząd województwa chce się dołożyć do projektu, ale będzie aplikował o środki z Programu Infrastruktura i Środowisko.
W zawiązku z tym proszę o odpowiedź, ile środków zamierza rząd przeznaczyć na ten cel i kiedy można się spodziewać rozwiązania opisanych problemów komunikacyjnych na południe od autostrady A4?
źródło: strona internetowa posła Jana Warzechy.