Absolwenci gimnazjum przychodząc do naszej szkoły po raz pierwszy, nie mają jeszcze skrystalizowanych planów życiowych . Zastanawiają się nad wyborem zawodu, który byłby realizacją ich pasji i zamiłowań. W wielu przypadkach pomagamy niezdecydowanym podjąć decyzję.„Chcę i nie chcę”- tak najprościej można wyjaśnić czym jest ambiwalentna
postawa wobec zmiany związanej z wejściem młodego człowieka w dorosłe życie. Nasi uczniowie przychodząc do nas uzyskują status „pracownika młodocianego” i podpisują umowy o pracę ze swoimi wybranymi pracodawcami. Podejmując pracę dydaktyczno-wychowawczą z młodzieżą, od I klasy szkoła stara się, aby w ciągu 3 lat przebywania dokonać pozytywnych zmian w osobowości uczniów zarówno pod kątem intelektualnym jak i zawodowym. Dziś opuszczający szkołę absolwenci to nie ci sami ludzie, którzy do nas przyszli . Szkoła w umiejętny sposób wpłynęła na ich metamorfozę zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną. Zaszczepiliśmy im bakcyla poznawania świata poprzez udział w wycieczkach zagranicznych jak i krajowych. Mieli możliwość porównania organizacji pracy w zakładach w kraju i za granicą. Poznali piękne stolice i miasta europejskie oraz zwyczaje i tradycje tamtejszej ludności. Popatrzyli na świat i Europę oczami prawdziwego młodego Europejczyka. Integralną częścią procesu dydaktyczno- wychowawczego jest rozwijanie u młodych ludzi odpowiedzialności obywatelskiej oraz poczucia przynależności do społeczności polskiej i tej regionalnej. Wychodząc naprzeciw temu zadaniu szkoła zapewnia uczniom udział w ciekawych projektach edukacyjnych, takich jak „Wzmacnianie aktywności obywatelskiej młodzieży”, „Edukacja prawna- prawo cywilne”, „Szkoła Dialogu”, „Bądź z natury ekologiem”, „Mam Haka na Raka”. Uczniowie odwiedzają ciekawe miejsca znane im tylko z telewizji. Jako widzowie uczestniczyli w rozprawach sądowych, zwiedzili Pałac Prezydencki i Sejm RP. Odwiedzili Hospicjum dla dzieci w Rzeszowie , podopiecznych DPS w Parkoszu. Angażują się w liczne uroczystości szkolne i środowiskowe kształtując tym samym poczucie wspólnoty szkolnej oraz regionalnej. Istotnym elementem poszerzania horyzontów myślowych oraz budowania uniwersalnego systemu wartości są liczne spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy nie tylko dzielą się swoją wiedzą, ale także mogą się stać dla młodzieży wzorami do naśladowania, a takich nam w dzisiejszym świecie niestety brakuje. W naszej szkole każdy uczeń ma możliwość rozwoju własnych pasji i zainteresowań. Stwarzamy ku temu odpowiednie warunki oraz służymy wszechstronną pomocą . To u nas swój talent muzyczny rozwinęła Justyna Tworek, Anna Kociszewska, Dominika Kukla, Izabela Loś, Mateusz Fedak i Norbert Zagórski, którzy uczestniczyli w zajęciach wokalnych. Wielbiciele tańca chodzą na zajęcia taneczne, a pasjonaci sportu rozwijają tężyznę fizyczną na zajęciach sportowo- rekreacyjnych. Młodzież uczęszczająca do RZSZ w Pilźnie pochodzi w większości z obszarów wiejskich i niestety rzadko korzysta z dóbr kultury. Szkoła stara się im to zrekompensować poprzez organizowanie wyjazdów do teatru, kina, muzeum. Dąży do rozwoju wrażliwości estetycznej i potrzeby korzystania z kultury w pełnym tego słowa znaczeniu. Motywuje uczniów do udziału w konkursach artystycznych, wokalnych i sportowych. To nie tylko ukazywanie alternatywy pożytecznego sposobu spędzania czasu wolnego. To także pobudzanie uczniów do większej aktywności, uporu w pracy nad sobą, zdrowej rywalizacji i dobrej kulturalnej zabawy. A w różnorodnych konkursach i zawodach pomimo swej niedługiej działalności osiągnęliśmy sporo. Warto wspomnieć chociażby o sukcesach naszych fryzjerów: Sylwii Molek , Mateusza Fedaka i Szymona Czai. Takie sukcesy cieszą nas wszystkich i motywują do dalszych działań, a dla innych uczniów są inspiracją, że w życiu można wiele osiągnąć, jeśli tylko uwierzy się we własne możliwości i spotka na swej drodze życzliwych, kompetentnych ludzi. Sukcesem na arenie zawodowej mogą się pochwalić również adepci sztuki kulinarnej i samochodowej. Wysoki poziom zaprezentowały również nasze uczennice na konkursie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy. Najlepsza z nich Żaneta Konica zdobyła I miejsce i zakwalifikowała się do etapu ogólnopolskiego. Człowiek nie byłby w pełni człowiekiem, gdyby nie zauważał potrzeb innych. Taką postawę staramy się zaszczepić w naszych wychowankach, mając nadzieję, że zaowocuje ona w ich dorosłym życiu. W związku z tym w ramach szkolnego wolontariatu angażujemy się w wiele cyklicznych przedsięwzięć jak WOŚP, Góra Grosza, czy sprzedaż cegiełek fundacji „Pomóż i Ty”. Prężnie działa szkolny klub HDK oraz grupa SOS POMAGAMY. Społeczność szkolna na miarę swoich możliwości wspiera Dom Dziecka „HANKA”, Hospicjum dla Dzieci w Rzeszowie oraz uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Udział w akcji charytatywnej to wspaniała lekcja empatii i większej wrażliwości na potrzeby innych. Pracując nad szlifowaniem brylantu, jakim jest młode pokolenie, nie sposób nie wspomnieć o wielkiej roli pracodawców. To oni oprócz nauczycieli i wychowawców stanowią doskonały przykład i wzorzec do naśladowania. Uczą młodzież pozytywnych zachowań i dyscypliny pracy. Nie bez znaczenia jest ich duże zaangażowanie i wysiłek włożony w opanowanie umiejętności zawodowych, co niejednokrotnie przyczynia się do osiągnięć w konkursach. Często zastępują im rodziców i pomagają im wspólnie ze szkoła rozwiązać ich problemy życiowe. Na uwagę zasługuje też współpraca szkoły z Izbą Rzemieślniczą w Tarnowie – organem prowadzącym szkołę, który akceptuje wszystkie zaplanowane nasze działania i pomaga w ich realizacji. Zbliżające się zakończenie roku szkolnego i opuszczenie murów szkoły przez kolejną grupę absolwentów stało się asumptem do w/w rozważań. Będziemy wręczać dyplomy ukończenia szkoły tym samym uczniom, których witaliśmy w I klasie, ale jednak innym- przemienionym, którzy przeszli często zupełną metamorfozę wewnętrzną i zewnętrzną. Stali się pełnowartościowymi obywatelami, dostrzegając w sobie wielkie zmiany na lepsze. Zmiany te są zauważane także przez ich bliskich i otoczenie. Dyrektor Szkoły oraz Grono Pedagogiczne czują się spełnieni w swoim powołaniu, a wspólne efekty pracy stanowią wartość dodaną naszej szkoły.
Opracowały: Anna Smołucha- Dyrektor Szkoły,Danuta Wójcik-nauczyciel języka polskiego.