W świecie, gdzie technologia odgrywa kluczową rolę, coraz częściej zauważamy, że młodzi ludzie mają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu prawdziwych relacji międzyludzkich, a jest to umiejętność przydatna na każdym etapie rozwoju od wypowiedzi w szkole przez maturę ustną aż do rozmowy o pracę oraz w kontaktach międzyludzkich. Dodatkowo zauważyliśmy, że pracodawcy w obecnych czasach zwracają uwagę na umiejętność tworzenia spójnych i płynnych wypowiedzi, która może zaważyć o naszej karierze zawodowej.
Zdając sobie sprawę z tego problemu, a także widząc, że sztuka debatowania cieszy się w naszej szkole (i nie tylko) coraz większym zainteresowaniem młodych ludzi postanowiliśmy stworzyć nowatorski projekt mający na celu otwarcie nowych dróg do komunikacji. Pomysł projektu padł już w czerwcu, a do realizacji przeszliśmy wraz z rozpoczęciem się olimpiady, w ramach której realizujemy projekt: Zwolnieni z Teorii. Celem naszego projektu jest przekazanie młodym ludziom jak umiejętnie komunikować się między sobą, jak dobrze argumentować swoje racje, poprawić umiejętności komunikacyjne i budować głębokie relacje międzyludzkie.
W ramach projektu organizujemy warsztaty, debaty, które mają na celu naukę młodzieży, jak poznać argumentację swoich racji oraz jak zaangażować uczestników do dyskusji. Chcemy aby uczestnicy naszych szkoleń, czuli się bezpiecznie wyrażając własną opinie, jednocześnie szanując punkt widzenia innych osób. Planowanym przez nas największym przedsięwzięciem jest jednak zorganizowanie „Dnia mówcy” na terenie naszej szkoły, podczas którego uczestnicy będą mogli doświadczyć debaty oksfordzkiej na żywo, a także zabrać głos podczas tzw. mowy publiczności. Aktywnie rozwijamy się także na naszych social mediach, gdzie publikujemy materiały związane z przemawianiem, rozmawianiem z innymi osobami itd.
Projekt realizuje zespół uczniów Zespołu Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w składzie : Nikola Wójko, Antoni Bonarek, Jakub Malisz, Przemysław Biel, Milena Dąbrowska, Lidia Gosek, Hubert Szura, Nikodem Rusek, Kamil Rutyna.
Projekt jest organizowany w ramach Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”.
źródło: Projekt Sztuka Mówienia