Do Komisariatu Policji w Sędziszowie Małopolskim zgłosiła się wczoraj kobieta, która w początkiem stycznia 2014 roku kupiła na portalu internetowym telefon komórkowy wartości 400 zł. Kobieta zapłaciła za zamawiany przedmiot, ale do tej pory nie otrzymała towaru ani zwrotu gotówki. Próbowała skontaktować się ze sprzedającym, jednak ten nie odbierał telefonu i nie odpowiadał na e-maile. Kobieta postanowiła zgłosić sprawę Policji.
Takim sytuacjom można zapobiec i nie wymaga to wielkiego wysiłku ze strony kupujących. Policja apeluje, by przy zakupach przez Internet korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych – takich, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji czy też proponują nam zakupy z wykorzystaniem programów ochrony kupujących. To ważne, gdyż w przypadku oszustwa na naszą szkodę możemy starać się o zwrot poniesionych strat.
Kolejnym rozwiązaniem jest odpowiedzialne wybranie formy przesyłki. Warto zastanowić się nad opcją przesyłki kurierskiej pobraniowej i przy dostawcy otworzyć otrzymaną paczkę, a w przypadku niezgodności z towarem zamawianym spisać protokół i zwrócić kurierowi. Wybierając danego sprzedawcę, warto zapoznać się z opiniami czy komentarzami, jakie wystawili mu inni kupujący.
Sprawdźmy też, za co osoba ta otrzymała pozytywne komentarze, co było przedmiotem transakcji. Sprawdźmy, czy sprzedający oferuje do sprzedaży jeszcze inne towary oprócz tego, który nas interesuje, od kiedy jest użytkownikiem danego portalu aukcyjnego lub od kiedy prowadzi sklep internetowy. Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest cena, za jaką możemy kupić interesujący nas przedmiot. Bardzo często atrakcyjna niska cena jest podstawowym „chwytem” wykorzystywanym przez oszustów.
Apelujemy, by kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. „okazją cenową” oraz zachować przynajmniej podstawowe środki ostrożności.